Muziek in een kleuterklas is niet meer weg te denken.
Kleuters zijn eigenlijk bijna constant bezig met muziek. Het is goed dat
kleuters zoveel bezig zijn met muziek want ze leren er ook heel veel van bij.
Zo kunnen ze bijvoorbeeld veel bijleren door een lied te zingen: hun taalontwikkeling
wordt hierdoor gestimuleerd maar dit kan alleen als de kinderen ook weten wat
ze zingen. Meestal zit er in een lied ook een boodschap of een leerrijk aspect
(een lied over de dagen van de week, een lied over hoe je je schoenen moet aan
doen, een lied over hoe je je jas moet aan doen,…).
Kleuters zijn ook heel blij als ze mogen experimenteren
met muziekinstrumenten. Maar muziek instrumenten zijn niet goedkoop, daarom
hebben wij voor het vak muziek de opdracht gekregen zelf onze muziek
instrumenten te maken.
Ik overloop even de muziek instrumenten die in mijn
muziekkoffer zitten:
·
De
schuddoosjes:
Dit zijn kleine versierde doosjes en
potjes opgevuld met allerlei kleine materialen zoals maïs, rijst, kikkererwten,
macaroni enz. De kleuters mogen met de doosjes schudden op de maat van de
muziek. Doordat de doosjes uit verschillende materialen zijn gemaakt (blik,
karton, plastiek) en met verschillende materialen zijn opgevuld, is het ook
leuk om samen met de kleuters te luisteren naar de verschillende geluiden die
de schuddoosjes maken.
·
De
trommels:
De
trommels zijn gemaakt uit grote plastieken buizen, met daarboven een laag van
dunne stroken bruin papier die in behangerslijm zijn gedoopt. Door deze
kringsgewijs op elkaar te leggen en daarna te laten drogen ontstaat er een hard
bovendeel. De kleuters mogen daar dan met een trommelstok op trommelen. (De
trommelstok is een dun houten stokje waarop ik een parel geplaatst heb.)
·
De
bellenkransen:
Met
een leren riem, een houtenstokje, ijzerdraad en kleine belletjes is deze
bellenkrans vlug gemaakt. Hij is speciaal in een kleiner formaat gemaakt omdat
de kleuters deze met hun kinderhandjes zouden kunnen vastnemen.
·
De
schuurblokken:
Deze
bestaan uit een houten plankje waarop een blaadje schuurpapier is gekleefd. De
kleuters moeten de 2 houten plankjes over elkaar wrijven, en dan maakt het
instrument schuurgeluiden. Om de grip van kleuters op de schuurblokken te
verbeteren, heb ik op elk blokje een kurk geplaatst.
·
De ritmestokjes:
Dit
zijn stokjes van ongeveer 20 centimeter uit bamboe, pvc-buis en hout. De
kleuters kunnen een mooi geluid maken door deze twee stokjes gewoon tegen elkaar
te slaan. Dit is een goede oefening om de kleuters in het ritme te laten spelen
op muziek. Dit stimuleert hun ritme gevoel. Het voordeel aan deze stokjes is
dat ze eenvoudig te maken zijn. Op die manier kan je er voldoende maken, zodat
je ze voor iedere kleuter hebt. Door verschillende materialen te gebruiken kunnen
de kleuters de geluiden vergelijken.
·
De
raspinstrumenten:
Deze
instrumenten maken raspgeluiden door er met een fijn stokje langs te wrijven. Ik
heb restjes bamboe aan elkaar geknoopt, ook heb ik in een oude plank groefjes gekerfd
en als laatste rasp instrument heb ik een geribbelde folie op een houtenstokje
vastgemaakt. Als je over deze instrumenten met een houten stokje gaat dan krijg
je een heel leuk rasp geluid
·
De
schellenstok:
Met
kroonkurken, nagels en wat hout kan je zo een schellenstok maken. De
schellenstok maakt het geluid zoals die van een tamboerijn.
·
De
fietsbel:
Een
houten stok (bijvoorbeeld van borstelsteel) met daarop het bovenste van een
fietsbel geschroefd. De kleuters moeten er dan ook met een trommelstokje op
slaan. Let wel op: De kleuters moeten op de zijkant van de bel slaan. En dat
ligt wel soms nogal moeilijk voor de jongste kleuters, die willen steeds op de
bovenkant slaan, maar dat produceert geen geluid. Daarom kan je dit instrument
best maar vanaf de tweede kleuterklas gebruiken.
Veel liefs
Nena.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten