dinsdag 7 augustus 2012

Muziekkoffer


Muziek in een kleuterklas is niet meer weg te denken. Kleuters zijn eigenlijk bijna constant bezig met muziek. Het is goed dat kleuters zoveel bezig zijn met muziek want ze leren er ook heel veel van bij. Zo kunnen ze bijvoorbeeld veel bijleren door een lied te zingen: hun taalontwikkeling wordt hierdoor gestimuleerd maar dit kan alleen als de kinderen ook weten wat ze zingen. Meestal zit er in een lied ook een boodschap of een leerrijk aspect (een lied over de dagen van de week, een lied over hoe je je schoenen moet aan doen, een lied over hoe je je jas moet aan doen,…).

Kleuters zijn ook heel blij als ze mogen experimenteren met muziekinstrumenten. Maar muziek instrumenten zijn niet goedkoop, daarom hebben wij voor het vak muziek de opdracht gekregen zelf onze muziek instrumenten te maken.

Ik overloop even de muziek instrumenten die in mijn muziekkoffer zitten:


·         De schuddoosjes:
Dit zijn kleine versierde doosjes en potjes opgevuld met allerlei kleine materialen zoals maïs, rijst, kikkererwten, macaroni enz. De kleuters mogen met de doosjes schudden op de maat van de muziek. Doordat de doosjes uit verschillende materialen zijn gemaakt (blik, karton, plastiek) en met verschillende materialen zijn opgevuld, is het ook leuk om samen met de kleuters te luisteren naar de verschillende geluiden die de schuddoosjes maken.



·         De trommels:
De trommels zijn gemaakt uit grote plastieken buizen, met daarboven een laag van dunne stroken bruin papier die in behangerslijm zijn gedoopt. Door deze kringsgewijs op elkaar te leggen en daarna te laten drogen ontstaat er een hard bovendeel. De kleuters mogen daar dan met een trommelstok op trommelen. (De trommelstok is een dun houten stokje waarop ik een parel geplaatst heb.)




·         De bellenkransen:
Met een leren riem, een houtenstokje, ijzerdraad en kleine belletjes is deze bellenkrans vlug gemaakt. Hij is speciaal in een kleiner formaat gemaakt omdat de kleuters deze met hun kinderhandjes zouden kunnen vastnemen.



·         De schuurblokken:
Deze bestaan uit een houten plankje waarop een blaadje schuurpapier is gekleefd. De kleuters moeten de 2 houten plankjes over elkaar wrijven, en dan maakt het instrument schuurgeluiden. Om de grip van kleuters op de schuurblokken te verbeteren, heb ik op elk blokje een kurk geplaatst.




·         De ritmestokjes:
Dit zijn stokjes van ongeveer 20 centimeter uit bamboe, pvc-buis en hout. De kleuters kunnen een mooi geluid maken door deze twee stokjes gewoon tegen elkaar te slaan. Dit is een goede oefening om de kleuters in het ritme te laten spelen op muziek. Dit stimuleert hun ritme gevoel. Het voordeel aan deze stokjes is dat ze eenvoudig te maken zijn. Op die manier kan je er voldoende maken, zodat je ze voor iedere kleuter hebt. Door verschillende materialen te gebruiken kunnen de kleuters de geluiden vergelijken.



·         De raspinstrumenten:
Deze instrumenten maken raspgeluiden door er met een fijn stokje langs te wrijven. Ik heb restjes bamboe aan elkaar geknoopt, ook heb ik in een oude plank groefjes gekerfd en als laatste rasp instrument heb ik een geribbelde folie op een houtenstokje vastgemaakt. Als je over deze instrumenten met een houten stokje gaat dan krijg je een heel leuk rasp geluid



·         De schellenstok:
Met kroonkurken, nagels en wat hout kan je zo een schellenstok maken. De schellenstok maakt het geluid zoals die van een tamboerijn.



·         De fietsbel:
Een houten stok (bijvoorbeeld van borstelsteel) met daarop het bovenste van een fietsbel geschroefd. De kleuters moeten er dan ook met een trommelstokje op slaan. Let wel op: De kleuters moeten op de zijkant van de bel slaan. En dat ligt wel soms nogal moeilijk voor de jongste kleuters, die willen steeds op de bovenkant slaan, maar dat produceert geen geluid. Daarom kan je dit instrument best maar vanaf de tweede kleuterklas gebruiken.

Veel liefs
Nena.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten